Trek Allant+7 Lowstep: Beschaafde forenzer met een bruut hart12 min leestijd

In 2021 zijn e-bikes niet meer uit het straatbeeld weg te slaan, voor oud en nu ook meer voor jong. Deze ommekeer is al een tijdje aan de gang. In 2020 zijn er zelfs dertig procent meer elektrische fietsen verkocht, mede dankzij de coronacrisis. Je weet dat het serieus is als ook de budgetkanonnen als Lidl en Aldi instappen om een hapje uit de taart komen halen. Ook Trek doet een duit in dit zakje. Misschien begint de markt zelfs wel verzadigd te raken, maar dat weerhoudt ome Trek er niet van om de Allant+ 7 voor 2022 in een nieuw jasje te steken.

Het ouwe getrouwe merk draait al de nodige jaren mee. Trek wilde zijn slag slaan in de Verenigde Staten en trapte in 1975 alweer af met racefietsen. Inmiddels zijn we een aantal generaties rossen verder, de fase van staal ver voorbij. Met de Trek Allant +7 wil het bedrijf in 2022 zich weer net iets aantrekkelijker maken op de competitieve ebike-markt voor stadsfietsers en forenzen. Is dat even fijn dat Tweakers net een testdag organiseert met het merk!

Trek-tech

Trek beroept zich op verschillende snufjes om potentiële kopers van de Trek Allant +7 over de streep te trekken. Dat mag ook wel: met een vanaf-prijs van 3699 euro is het aluminium ros zeker niet goedkoop te noemen. Voor deze uitgave krijg je dus een fiets uit de 7-reeks. Die verschilt van zijn grotere broers 8 en 9.9(S) op een paar cruciale punten.

Beiden hebben een grotere accu en een controller met antidiefstaloplossing. Qua specs zit de 8 nog vrij dicht in de buurt, maar de 9 is behoorlijk next-level met het koolstofvezel frame wat zo’n 4 kilogram bespaart. Deze testen laten we even lekker van de andere Tweaker-buren op deze testdag. Verder kan je de 7 min of meer als het kleinste broertje uit de reeks zien. Tijd voor een uitgebreide test van deze nieuwe editie!

Goed gebouwd

Dit broertje mag dan jonger zijn, lichter is hij zeker niet. Met een aluminium frame wat meehelpt aan de 21,45 kilogram van de fiets, en een kleine 3 kilogram aan batterij is de combinatie niet licht, maar ook niet excessief zwaar te noemen. De gruwelijke herinneringen aan die veel te lompe e-bike van je oma kan je dus snel achter je laten. In de praktijk merk je er ook niet bijzonder veel van, ondanks dat het een solide ebike is.

Wat mij betreft hebben de Trek-ingenieurs goed werk afgeleverd met de gewichtsverdeling: het cellenpakket zit in een staafvorm geïntegreerd in het frame, ter hoogte van je benen. Dat betekent dat je gewicht iets verder naar achteren en onderen zit, wat het stuurgedrag ten goede komt, als je eenmaal gewend bent natuurlijk aan een iets zwaarder ros. Wat mij betreft rijdt het niet anders dan een gewone fiets.
“De Allant+ 7 is voor stadsfietsers en forenzen die een stijlvolle en stevige e-bike zoeken met het extra comfort van een geveerde voorvork. Een krachtige Bosch-aandrijving die ondersteunt tot 25 km/u, kwaliteitsonderdelen en talloze intelligente details maken deze e-bike een slimme keuze voor dagelijks stadsgebruik.
De rijervaring en de tekst komen dus aardig met elkaar overeen, mooi! De geveerde SR Suntour Mobie25-voorvork en het zadel zullen nooit mijn beste vrienden gaan worden, vrees ik. In de test heb ik echt geprobeerd mijn eigen conservatieve, kuilenvermijdende rijstijl aan te passen zodat ik meer een echt gevoel zou hebben met de weg. Dat kon niet voorkomen dat het gevoel bleef hangen dat het Bontrager Commuter Comp-zadel echt een verkeerde keuze is voor dit type fiets.

Met deze (sportievere) forenzenfiets moet je van goede huize komen om het hier lang op vol te kunnen houden. In de praktijk gaat een gemiddelde werkrit van 2x 15 kilometer al snel richting het randje. Note: je redacteur is niet heel zwaar en heeft dus minder zitvlees. De fietsvering is goed te verstellen maar blijft echter behoorlijk stijf afgeveerd, wat hier niet helpt. Dit geluid werd geëcho’d niet alleen door deze reviewer maar ook enkele anderen uit de groep. Zeker de zadelkeuze is goed om nog eens goed over na te denken.

Fiets uit balans

Met een vrij conservatief afgestelde bandenspanning en bergen aan profiel van de Schwalbe G-One 650B’s heb je te maken met een e-bike die, afgezien van het zadel, goed voorbereid is op verschillende omstandigheden. Dit geeft veel vertrouwen als je uitkijkt naar een stevig potje bochtenwerk. De elandentest doorstond hij met vlag en wimpel door de brede banden. Wel zou ik zelfs durven stellen dat de Allant+7 eigenlijk net diverser is dan de fabrikant hem aanprijst.

Op de mountainbikeroutes die de Utrechtse Heuvelreg rijk is, slaat de fiets namelijk ondanks zijn hogere gewicht zeker geen modderfiguur. Officieel is hij daar natuurlijk niet op gemaakt, maar de stijfheid van het frame en de enorm stevige banden zorgen dat je goed in contact met de bodem bent en niet snel verrast wordt. Dat gegeven bezorgde mij eerlijk gezegd een iéts te grote glimlach.

Hoewel je boy fietsentester wel aardig uit zijn comfortzone is gestapt op de zandpaden, schiet de Allant+ 7 daarmee zijn doelgroepen eigenlijk dus voorbij. Als je het verhaal omdraait, had Trek de fiets dus net iets lichter en smaller kunnen maken zonder op de rijervaring in te boeten. Het is zeker waar: de fiets hanteert goed en mag nog iets eenvoudiger verstelbaar zijn onderweg. Wel voelt het alsof deze brute leeuw vastgeketend zit en niet zijn ware aard mag tonen. De 7 kan meer.

Hikkend turbodier

De 85Nm sterke Bosch Performance Line CX-middenmotor (250 watt) heeft genoeg pit om dat te bewijzen. Deze vind je niet alleen terug in de 7, maar ook in de speed pedelecs. De krachtbron vermaalt eigenlijk iedere heuvel in luttele seconden tot puin. Die effort is mega, maar dat is ook te horen. Je mag het inschatten op ‘nog net niet de koffiemolen van je oma’ maar het scheelt niet veel.

Zoals een wijs man ooit zei: “POWERRRR”. Het is echt prettig om reserve te hebben, hoewel de motor wel behoorlijk aanwezig is tijdens je ritten. Wel voelt het als een beetje overkill als je met deze fiets net zo snel optrekt als zijn grotere broers, totdat begrenzer. Daar vlieg je echt in vanaf 26,5 (maar in het echt 25) kilometer per uur. Kabinet, ik kijk naar jou! De keuze tussen een lagere aanschafprijs en de laatste 10Nm zou voor mij snel gemaakt zijn, want eigenlijk is de 7 net een pitbull die continu hijgend in de lijn hangt.

Dat uit zich in de motorafstelling, die voelt niet optimaal aan. Trek zou kunnen overwegen een laptop erbij te pakken om de vier verschillende ondersteuningstabellen Eco / Tour / Sport / Turbo verder te verfijnen. De Eco-stand staat goed maar de stappen tussen Tour en Sport, en Sport en Turbo zijn erg klein te noemen, zeker met een begrenzer. Dan kan je Tour beter dichter naar de Eco-stand toe brengen.

Als je een beetje normale conditie hebt, ga je Turbo namelijk alleen gebruiken als je een goede wind tegen of een flinke berg voor je neus hebt. Anders raak je al heel snel de begrenzer, maar op een onprettige manier waarmee je continu daar tegenaan hobbelt. Dat levert een naar gevoel op. Niet onoverkomelijk allemaal, gelukkig.

Krachtpatser rechtdoor èn omhoog

Een berg kracht helpt wel. Met de potente, efficiënte motor en een gezond stel benen erachter is het gelukt om in de praktijk bijvoorbeeld op een duurtocht (3/4 op Sport, 1/4 op Tour) 95 kilometer uit het pakket te peuren. Op deze dag stonden er met de eerste helft behoorlijk veel tegenwind en een paar lange dijken op het programma. In ieder geval twee racefietsers waren dankbaar voor de timing van deze review.

Met klimmen wordt het nog leuker! Bij de Koerheuvel (Rhenen) stijgt het met gemiddeld 5,6 procent en is deze mini-berg op zijn steilst 7,9%. Niet heel schokkend, alleen is 600 meter klimmen zonder aanloop gewoon irritant. Bij wijze van test trok ik de heuvel meerdere malen op totdat we in de laatste 20 procent van de acculading aangekomen waren.

Deze heuvel hebben we in de turbostand maar liefst 36 keer kunnen beslechten. Mijn conditie is echter goed en gelukkig valt het gewicht mee om de heuvel op te slepen, waardoor andere testers mogelijk net iets minder goede resultaten zullen halen. Wel kunnen we met zekerheid stellen dat je met de Allant+ 7 prima voorbereid bent op zwaarder werk, ook in Zuid-Limburg.

Batterij blijkt best briljant

De Bosch PowerTube-accu heeft aan dat individuele succes zeker meegeholpen. Eigenlijk is hij grotendeels subliem, als je kijkt naar de integratie. Met 500 Wattuur (13,4 Ah) is hij niet de grootste uit de familie, maar voor forenzen en sportievelingen heel erg solide. Desnoods kan je met Range Boost de actieradius praktisch verdubbelen met een extra batterij. Die zit dan net iets minder charmant ingebouwd, maar daar klagen we niet over.

Het alternatief is onderweg bijtanken, iets minder gewenst als je kijkt naar de tijd die dat kost. Een snellader is het domweg niet: je kan net iets meer dan 20 procent lading in een uur pakken. Je rit moet dan wel dusdanig drastisch lang zijn, wil je dit überhaupt nodig hebben. Een enkele unit werkt namelijk al uitstekend.

Wel gaf de integratie mij ergens een beetje gemengde gevoelens. De unit is soms wat lastig erin te hangen als je niet de perfecte hoek hebt, en het hard-plastic hengsel geeft mij weinig vertrouwen als je het batterijenpakket wat snel uit het frame haalt en al dat gewicht opeens aan een stuk plastic bungelt. Een extra drukvergrendeling in plaats van aandraaien met de sleutel zou handig geweest zijn: het voorkomt onnodig gemorrel met sleutels.

Function over form

De Bosch Purion-boordcomputer is simpel maar doeltreffend, hoewel de nadruk dan wel ligt op simpel. Voor 3700 euro zouden nèt iets meer opties wel prettig zijn. Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn met Strava-lijstjes voor echte statistiekofielen. Wel zou je hem makkelijker moeten kunnen bedienen. Het voelt niet heel intuïtief aan, en de Walk Assist schoot er met 7 km/u vandoor. Ook voor jongere mensen is dat geen normaal wandeltempo kan ik je vertellen!

De bediening van de verlichting (note: met het reviewexemplaar werkte de verlichting voorop niet) is dan wel erg doeltreffend om die in dat computertje in te bouwen. Echter, waar zijn bijvoorbeeld waarden als de gemiddelde snelheid? Of blader je snel terug om te zien wat je al gereden hebt? Het omschakelen kost allemaal net iets te veel moeite.

Verder doet de computer wat hij moet doen, al zou het bijvoorbeeld prettig zijn geweest als de verlichting ging flitsen zodat je sneller zou zien dat je in de laatste 20 procent van je batterij zit. Met dit soort kleine dingetjes kan je wel een verschil maken naar je concurrenten.

Clunky maar effectief

De Shimano Alivio M3100-derailleur is stevig, snel en direct, al is hij niet bepaald stil. Het klinkt enorm mechanisch met name als je een versnelling naar beneden gaat bij het schakelen. Ik geef toe dat herrie wel een trigger is voor mij, maar dit geluid past toch wel meer bij mountainbikes. Shimano heeft de derailleur weten te verkleinen, zodat het minder snel beschadigd raakt op ruigere ondergronden… Opvallend. Heeft Trek dan toch een e-mountainbike in schaapskleren gebouwd?

Je zou het wel zeggen als je kijkt naar de remprestaties. Die sloffen grijpen goed aan, terwijl er toch een aardig travel-bereik op de hendels zit. Dat hanteert fijn en zorgt dat je altijd controle houdt over de fiets: je moet wel héél gekke dingen doen om over de kop te gaan. Dat is deze redacteur in ieder geval niet gelukt. Met deze set kan je zeker zijn dat je Allant+ 7 niet onverwacht zal gaan bokken, of dat op straat of op onverharde wegen is.

Remafstand bij 26 km/u op de teller:
Voorrem-only ~4.5 meter
Achterrem-only: ~5 meter
Combinatie voor- en achterrem: ~2.5 meter

Conclusie

Met de Trek Allant+ 7 hebben de Amerikanen een bijzonder solide fiets gebouwd die net iets te veel beest is voor de Nederlandse wegen. Hij heeft zeker verbeterpuntjes in de marge, maar afgezien van het zadel en soms wel wat decibellen zijn het geen experience-brekende mankementen. Daarvoor geeft de fiets je ook te veel lol.

De 7 wil je het liefst van het rechte pad aftrekken de natuur in of de berg op, maar waar hij voor bedoeld is, komt hij net niet helemaal tot zijn recht. Dat ligt grotendeels niet aan de fiets maar aan de wetgeving. Bij 25 kilometer per uur kan de 7 nog wel even door. Zelf kan ik met mijn fiets al 25 halen, dus wat heeft extra gewicht meeslepen dan voor zin? Het Amerikaanse systeem van 32 km/u zou al heel veel schelen in de praktijk, en de 7 de ruimte geven die hij verdient. Mijn dank aan Tweakers en Trek voor de organisatie van deze dag en testtijd!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
LinkedIn
Instagram